تاریخ انتشار: پنجشنبه 1401/10/01 - 12:39
کد خبر: 454896

مروری بر حضور مسئولان در دانشگاه‌ها در هفته های اخیر؛

رئیسی: نظام بر آمده از مردم است/ زاکانی: خائن،چاقو به دانشگاه می آورد

رئیسی: نظام بر آمده از مردم است/ زاکانی: خائن،چاقو به دانشگاه می آورد

اعتراضات و ناآرامی ها در شهرهای مختلف ایران، بعد از درگذشت «مهسا امینی» در پایان شهریور ماه شروع شد؛ زمانی که سال تحصیلی در دانشگاه های کشور هنوز آغاز نشده بود. اما همزمان با شروع فعالیت دانشگاهها، در شرایطی که وقایع از سمت «اعتراض» به سوی «شورش و اغتشاش» حرکت کرده بود، فراخوانهای تجمعات و اعتصابات دانشگاهی در سطح گستردهای منتشر شدند. گروهی آشکارا تلاش کردند با تشویق و تهییج جوانان و به ویژه دانشجویان، بیاخلاقی، بداخلاقی، هرجومرج و خشونت و هر آنچه خیابانها و میادین شهرها تجربه میکردند را به فضای دانشگاهی کشور بکشانند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اعتراضات و ناآرامی ها در شهرهای مختلف ایران، بعد از درگذشت «مهسا امینی» در پایان شهریور ماه شروع شد؛ زمانی که سال تحصیلی در دانشگاههای کشور هنوز آغاز نشده بود. اما همزمان با شروع فعالیت دانشگاهها، در شرایطی که وقایع از سمت «اعتراض» به سوی «شورش و اغتشاش» حرکت کرده بود، فراخوانهای تجمعات و اعتصابات دانشگاهی در سطح گستردهای منتشر شدند. گروهی آشکارا تلاش کردند با تشویق و تهییج جوانان و به ویژه دانشجویان، بیاخلاقی، بداخلاقی، هرجومرج و خشونت و هر آنچه خیابانها و میادین شهرها تجربه میکردند را به فضای دانشگاهی کشور بکشانند.

آنچنان که بعد از حادثه تلخ تروریستی در شاهچراغ شیراز، زمانی که گروهی از دانشجویان برای برگزاری مراسم یادبود شهدای این حادثه، تجمعاتی به منظور محکومیت این واقعه تروریستی برگزار کردند، گروه دیگری که در طیف مقابل بودند و خود را معترض و عزادار درگذشت مهسا امینی میدانستند، کف و سوت زدن زدند، هلهله کردند و شعارهای تند و رادیکال دادند، تا جایی که حتی برای استفاده از الفاظ رکیک و شعارهای جنسی، برای خود محدودیتی قائل نبودند که در بعضی موارد رویارویی این دو طیف منجر به زد و خورد و درگیریهای فیزیکی در دانشگاهها شد. وقوع این تحرکات ساختارشکنانه در برخی دانشگاههای کشور، نشان از آن داشت که این محیط آموزشی و نخبگانی یکی از اهداف جدی اتاق فکر ضدانقلاب است. دشمن که از هیچ کوششی برای ضربه زدن به کشور دریغ نمیکرد، موفقیت خود را در کشاندن اغتشاشات و ناامنیها به داخل دانشگاهها میدید و تلاش داشت دانشگاهها را به تعطیلی بکشاند.

اما جریان گفتوگو در کشور با تمام مشکلاتی که در دانشگاه به وجود آمد از حضور در دانشگاه دست برنداشته به نحوی که پیش از این نیز همزمان با اغتشاشات، رئیس جمهور، مسئولان کشوری، نمایندگان مجلس و چهرههای سیاسی دیدارهای علنی و غیرعلنی با تشکلها و جمعهای مستقل دانشجویی را ادامه دادند، تا جایی که به مناسبت شانزدهم آذر ماه، روز دانشجو این دیدارها اوج گرفت و حال و هوای تازه به دانشگاهها داد. از این رو با واکاوی ماه های اخیر گزیده ای از سخنان مهمانان دانشگاه در "فصلنامه دانشجویان مستقل" آورده شده است که در ادامه میخوانید:

ایران قوی مطلوب آمریکا نیست

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در دانشگاه تهران به مناسبت روز دانشجو در واکنش به اینکه برخی توصیه کردند در این مراسم شرکت نکند، گفت:  کسانی که به دنبال تعطیلی علم هستند به دانشگاه نمیروند و بنای دولت سیزدهم از ابتدا تقویت علم و علمافزایی در دانشگاه ها بوده است و از این جهت بود  که پس از بهبود شرایط کرونایی کشور دولت اولین اولویت خود را از سرگیری فعالیت دانشگاه ها قرار داد چرا که نشاط و پویایی کشور و همچنین  پیشرفت ها و افتخارات دانشمندان کشور محصول دانشگاه است.

تفاوت است میان میان اغتشاش و اعتراض، اعتراض به دنبال خود اصلاح امور و سازندگی را دارد، اما پیامد اغتشاش، تخریب و ناامنی است، قطعاً یک ایران قوی مطلوب آمریکایی ها نخواهد بود و آنها به دنبال یک ایران ویران شده همانند افغانستان، سوریه، لیبی و دیگر کشورهای مورد تجاوز قرار گرفته از سوی این کشور هستند، اما ایران متفاوت از دیگر کشورها و سرزمین ها، زنان و مردانی با عزت و باغیرت دارد که هرگز اجازه تحقق چنین توطئه هایی را به آمریکایی ها نخواهند داد. دانشگاه های ما امروز سرمنشاء همه پیشرفت ها در کشور بوده و افتخارات دانشمندان ما در علم و فناوری، صنعت هسته ای، هوافضا و دستاوردهای دفاعی و امنیتی محصول دانشگاه است، از این جهت دشمن به دنبال تعطیل کردن دانشگاه ها،از بین بردن نشاط دانشجویی و مقابل هم قرار دادن دانشجویان برآمد، اما جامعه دانشجویی ما نشان داد صدای واقعی دانشجوی ایرانی صدای ضد استکباری است. مردم ما و جامعه دانشجویی کشور به خوبی تفاوت میان اعتراض و اغتشاش را میفهمند و به همین دلیل آنها را ناکام گذاشتند.

چرا به دروغ میگویید به دنبال زندگی و آزادی برای مردم ایران هستید؟ شما دیدید که با آن بنده خدا که یک شکلات به ما تعارف کرد چه کردند، چه کسی دیکتاتور است؟ امروز ادعای کسانی که شعار زندگی و آزادی میدهند، اما با فشار و تحریم زندگی را از مردم ایران سلب کردهاند، ادعایی مضحک است! امروز مستبدترین و دیکتاتورترین حکومت دنیا هیئت حاکمه ایالات متحده آمریکاست و ۱۶آذر روز مبارزه با ابردیکتاتور عالم یعنی آمریکاست. لعن و نفرین الهی بر آنها که داعش را پایه گذاری کردند و جنایاتی نظیر جنایات حرم مطهر حضرت شاهچراغ را رقم زدند.

نظام بر آمده از مردم است

سید عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی در دانشگاه صنعتی شریف با توجه مشکلات داخلی گفت: ما در کشور مشکلات زیادی داریم اما بپذیرید مهمترین مشکلات ما در حوزه رویه و روش است. در اصول اصلا مشکل نداریم و همه با هم همراهند، حالا ممکن است یک نفر عصبانی شود ولی این حالت ریشه دار وملاک نیست. مثلا یک روحانی از کنار خیابان رد میشود، یک نفر روحانی که از جامعه فردوست است، عمامه اش را میاندازند. بله! ما روحانی لاکچری هم داشتیم که کارآمد نبوده و مدعی بوده و به بالادست هم رسیده، اما آن طلبه هایی که جزو قشر فرودست جامعه هستند، تلافی سر آنها می آید. ما در اصول مشکل نداریم، باید در رویه تحول ایجاد کنیم. اصلاحات هم مورد قبول حاکمیت است. برخی روشهای ما غلط است،اصلاحات از موضع قدرت است، ما را نترسانند از این که اگر از حدی عقب بروید، نظام نابود میشود، نظام کجا نابود میشود، شما نابود میشوید. این نظام برآمده از مردماست. فکر نکنند با چهار حرکت از دست میرود.

طرف مقابل دشمن مردم ایران هستند

علی بهادر جهرمی، سخنگو و دبیر هیئت دولت جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه علم و صنعت در واکنش به نقشه های دشمن برای مردم ایران گفت: در نظام جمهوری اسلامی تفاوتی میان مردم و مسئولان نیست و مسئولان از همین دانشگاه آمده و در همینجا درس خوانده اند. کسی از آسمان نمی آید و در جمهوری اسلامی مسئول نمیشود. اتفاقا این حرف ما هم هست که طرف مقابل دشمن در واقع مردم ایران هستند. اگر دشمن ما را تحریم میکند، دولت را تحریم نمیکند بلکه مردم را تحریم می ً کند و مثلا دارو به مردم نمیرسد. پس دشمن میخواهد خود را پشت نقاب تحریم دولت پنهان کند در حالی که حقیقت غیر از این است. شما پرسیدید چرا مردم مانند سالهای گذشته در انتخابات مشارکت نداشتتد؟ این سوال درستی است؛ مردم وقتی خدمت ببینند پای صندوق می آیند و اگر خدمت نبینند، پای صندوق نمی آیند. مردم در سال های گذشته خدمت ندیدند و کامشان تلخ بود و اگر دولت بتواند وظیفه خود را ایفا کند مانند گذشته و بیشتر پای صندوق خواهند آمد.

دانشگاه محل اعتراض دانشجو است

علی خضریان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای سلامی در دانشگاه شهید بهشتی خطاب به دانشجویی که قصد داشت بدون حجاب پشت تریبون حاضر شود گفت: اگر حجاب بر سر بگذارید، با شما گفتگو خواهم کرد. در غیر این صورت به احترام خون شهدا و اسلامیت غیرقابل تغییر در قانون اساسی کشور، با شما گفتگو نمیکنم. کسی که میگوید حرف من در اقلیت بر اکثریت غلبه کند حتما خوی دیکتاتوری دارد. معتقدم دانشگاه محل اعتراض دانشجو است. اما باید خط تمایز اعتراض خود را با فردی که دنبال ساختارشکنی است جدا کنیم. شما در نظام سیاسی زندگی میکنید که بیش ازآنچه که در ذهن جوانان است مردمی است. بنیانها مردمی این نظام قویتر از آن است که بخواهید راجع به آن تردید کنید. تمام قدرتهای دنیا در دو ماه گذشته به میدان آمدند اما امروز به تمنای اعدام نکنید و تمنای اینکه ما محارب نیستیم رسیده اند. نه در داخل بلکه اتحادیه اروپا هم به دست و پا افتاده که با عوامل داخلی ما برخورد نشود. این نشان دهنده ضعف جریانها مقابل نظام است.

خائن،چاقو به دانشگاه می آورد  

علیرضا زاکانی، شهردار تهران در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف گفت: امروز نگرانی در مورد ایران و آینده ایران است که این روزها حال خوشی ندارد. بی تردید آینده روشن در گروی شنیدن همه انتقادها، پیشنهادها، اعتراضها و ... است و اگر اینها شنیده نشوند و گوش شنوایی به دهان معترضان نزدیک نشود قطعا این اعتراضها به کف خیابان میآید. ۴۳سال از انقلاب ما میگذرد و هنگامی که این انقلاب در حال وقوع بود آمریکا و شوروی مخالف بودند اما به پیروزی رسید. همه برخوردهای سخت با ما انجام شد؛ اما در نهایت آمریکا شکست خورد. چه شده که امروز چنین برافروخته شده، علت این است که تمام اهدافی را که دنبال میکرد به شکست منجر شده است. نظامی که سر تا پا فساد است آمریکا است. شما تنها شعار فساد میدهید. من ۲۰ سال است برای مبارزه با فساد به دادگاه میروم. خائن کسی است که از محیط دانشگاه استفاده میکند به ارکان نظام فحش میدهد. خائن کسی است که چاقو میگذارد و به درون دانشگاه می آید.

گزارش از محمد جهاد
 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تفاوت چاپ مش و چاپ استیکر در چیست؟
بعد از ژل لب چکار کنیم؟/ تا نخوانده اید تزریق ژل لب انجام ندهید!
ایران برای ایجاد یک پایگاه دائمی در دریای سرخ تلاش می‌کند
چرا مشارکت در دور دوم انتخابات مهم است؟
تحویل مشعل المپیک به فرانسه
جزئیات مشوق‌های مهارت آموزی برای سربازان
زمان تبلیغات داوطلبان مرحله دوم انتخابات
فقط این افراد می‌توانند در دور دوم انتخابات مجلس رأی دهند + جزئیات
کدام ورزشکاران و مربیان در ایران مسلمان شدند؟ +جزئیات
دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها از امروز آغاز شد
حمایت اساتید دانشگاه در آمریکا از دانشجویان حامی فلسطین
کدام دانشگاه‌های آمریکا صحنه اعتراضات دانشجویی حمایت از غزه است؟
۴ هزار و ۱۹۳ نفر از دانشجویان متاهل وام تحصیلی دریافت کردند
تجمع دانشگاهیان دانشگاه تهران درحمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
محرومیت از تحصیل در انتظار داوطلبان متخلف
دانشگاه‌های آمریکا بوی فلسطین گرفت +عکس
قول عجیب شهید سیدمهدی جلادتی +فیلم
ابهام در اعزام الناز رکابی به مسابقات گزینشی المپیک
زلفی‌گل: کنکور امسال در کمال صحت و امنیت برگزار شد
خبر جدید وزیر صمت درباره واردات خودرو
فرآیند برنامه ریزی طرح محور در چشم انداز امید بخش آموزش و پرورش
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top